Natali
Salvaggio

GEKAAPT

Kinkerstraat 320

 

Natali Salvaggio

‘Work like a captain,
play like a pirate’

Natali Salvaggio was altijd al dol op interieurs. Nu mixt ze in haar conceptstore Gekaapt woonspullen met kleding, cosmetica, kinderspullen en sieraden.

‘Work like a capitain, play like a pirate’ is het motto van Natali Salvaggio (40), de eigenares van Gekaapt. Ze loodste haar conceptstore door de coronacrisis heen en richt zich nu op de toekomst: ‘Ik ga de interieurcollectie uitbreiden: meer lampen, vloerkleden, bijzettafeltjes.’ Dat ze net als een kapitein haar ‘schip’ op koers wil houden is duidelijk. Maar hoezo speelt ze als een piraat?
‘We doen alles in de winkel met een knipoog. Wij houden van mooie dingen, maar zijn niet supernetjes. We zijn laidback. Dat losse blijkt uit onze styling en omgang met klanten’, vertelt ze. ‘Daarnaast houden we van een feestje; terrasjes pakken, eten met vrienden, samen koken.’
Met haar Italiaanse roots is het logisch dat ze eten koppelt aan gezelligheid. Natali is geboren in Alkmaar, maar haar ouders komen uit Sicilië. ‘Eten staat bij ons voor familie en samenzijn. Het is ook typisch Italiaans om van iets kleins iets moois te maken, zoals zelf groente kweken of pasta maken.’

Hunting the Pretty  

Die drang om te creëren kenmerkt haar. Vandaar dat ze aanvankelijk zo op haar plaats was bij haar laatste werkgever, een internet start-up. ‘Het was pionieren. Ik kon echt iets bijdragen.’ Maar dat veranderde toen een beursgenoteerde onderneming het bedrijfje opslokte. ‘Opeens was het tabellen invullen, rapporteren en véél overleggen. De ondernemingsspirit sijpelde weg.
Natali, die commerciële economie heeft gestudeerd, besloot het roer om te gooien en begon in 2015 voor zichzelf. Omdat ze altijd al ‘iets’ had met interieurs ging ze via haar webshop Hunting the Pretty woonaccessoires van kleine merken verkopen. Vanuit haar huiskamer in De Baarsjes wist ze omzet te generen. Toch begon het te knagen: ze mistte de interactie met klanten.
Toen Gekaapt op haar pad kwam, een rondreizend warenhuis van ruim twintig veelal duurzame en lokale interieur- en modemerken, sprong ze aan boord. Ze huurde een plekje bij Gekaapt, dat toen in een leegstaande ruimte in Magna Plaza zat, en runde de winkel samen met andere ondernemers. ‘Eén keer per week stond ik in de winkel. De overige tijd besteedde ik aan mijn website. Een leuke dynamiek! Ik ontmoette mijn klanten en kon sparren met medeondernemers.’

Vaste stek 

Maar net toen ze er ‘lekker inzat’, kondigden de oprichters aan dat ze wilden stoppen; Aanyoung Yeh, Jan Swinckels en Rick Ruijter wilden meer tijd steken in hun eigen merken. ‘Gekaapt is een springplank voor individuele ondernemers’, zegt Natali. ‘Ik vond het zonde als de zaak zou verdwijnen, dus nam ik Gekaapt in 2017 over.’

 

Ze liet het concept grotendeels intact, maar koos voor een vaste stek. ‘Pop-uppen is leuk, maar belemmert je ook. Omdat je nooit weet waar je aan toe bent, laat je sommige investeringen achterwege. Daardoor is het moeilijker om volwassen te worden.’ Ze koos voor een pand in West, in de Kinkerstraat. ‘Gekaapt is ontstaan in De Baarsjes. Onze fans zitten vooral in West. De Kinkerstraat heeft veel traffic. Het is een commerciële locatie.’

Ze woonde eerst om de hoek van haar bedrijf, maar woont sinds vorig jaar in Alkmaar met haar vriend. Amsterdam blijft haar werkplek. ‘Fröbelen met spullen maakt me gelukkig. Het is zo leuk als er nieuwe kleren, sieraden, cosmetica en andere spullen binnenkomen. Alsof je cadeaus uitpakt! Ik ben trots op ons diverse, originele aanbod. Ieder product heeft een ziel: er zit een verhaal achter. Ik krijg energie van de gedreven ondernemers waarmee we werken. We willen dat klanten blij worden als ze hier rondlopen. Dat ze ons waarderen, merkte ik tijdens de lockdown. Klanten, waaronder veel buurtbewoners, steunden ons door kleinigheden kopen. “Jullie moeten blijven”, zeiden ze. Hartverwarmend!’

Tekst: Patricia Jacob
Fotografie: Gözde Otman

Ellen de Boer

MEESTERSLIJPERS

Kamal Estephan

BEYROUTH